La Viquipédie en langue normande que trétous peuvent ramender !
Ch'est eune belle ouvrage à pusieurs dans les loceis de Normandie. Achteur, j'avoms 4 539 articles sus noutre Viquipédie.
*Ch'est le nom à Wikipédia en normand, faut prononchier vitchipédie ou vikipédie
Leumière sus...
Pourtrait de Jeanne dans eune miniature de manuscrit XVe syiclle Centre historique des Archives nationales, Paris, AE II 2490
Jeanne d’Arc fut un chef militaire franceis de la première meitié du XVe siècle et alle est itout eune sainte pour l’Église catholique romaine. Margré qu’alle fusse nâquie dans eune famile paysante de Lorraine, alle rencontrit Carles d’Orléans, le Rei de France qui n’aveit pus mais sen reyaume et que sa reyauté éteit contrarguie par les Angleis et les Bourguignons, et li dit qu’alle éteit mandèye de par Dieu et qu’alle éteit condîte par des « vouéx de Dieu » qui li coumandeient de délivrer le Reyaume de France des Angleis et pis de faire sacrer Carles Rei de France.
Amprés aveir devisé petit d'ot lei et aveir coumandé qu'alle fusse souminse à eun examen à Peitiers pour assaveir si alle n'éteit bren eune conteuse de craques, le Rei li baillit le coumandement d’eune armèye (d'ot le capitaine Jean de Dunois) et alle eut un graund rôle dans la délivranche de la ville d'Orliauns (mai 1429) qui douleit d’eun assiègement par les Angleis de depis octobre 1428. Ensieute, alle poursieusit d’yêtre chef militaire et les armèyes de France eûtrent biaufaire de victouères sus les Angleis et les Bourguignons entre 1429 et pis 1430. Dans le contexte de l'épocte, en pleine Guerre de Chent Ans et en pleine guerre chivile entre Armagnacs et Bourguignouns en France, ch'éteit inespéré.
Jeanne d’Arc fut arrêtée et capturée par les Bourguignons en novembre de 1430 et alle fut livrée ès Angleis en déchembre. Amprés yêtre étée ramenée à Rouen et pis emprisounée, alle fut jugie par un tribeunal ecclésiâtique durant pusieurs meis, alle fut adonc condamnée à yêtre ardée vive. Cha se passit le 30 de mai de 1431 sus la plache du Vieux Marchié à Rouen, devant l’église Saint-Sauveux qui fut abolie à la Révolution. Achteur, nos peut tréjours veir les ruènes du bûquier eyoù alle fut ardée.
Eune dairie est eune attivelle pour traire les vaques et gardier le lait et le beurre.
En Normandie, nos a des jeux à nous-autres coume la bézette ou le froume-la-bouête ; mais le jeu favourit ès Normands, ch'est le domino.
Un clotet est un lît qui se troue dans la grand-salle d'eune maison traditiounelle dans joliment de couens en Normandie. Les gens dorment dans le clotet, et quand qu'il ont des éfants, les éfants dorment dans des cambres.
Nos appelle droguet un type de veile tiessu en laine d'ot des dessins que nos fait en Normandie pour adorner les hardes ou les ridiaux ou courtènes par exemple.
La bête-happette est eune bête imaginatouère des traditions normandes qui sert à faire poûr ès éfants pour pas qu'il s'atargent dehors dans l'asseirant. Nos dit qu'alle se muche dans les pîts et les vieules maisons abandounées pour cachier des éfants à mangier.
Eune batterie de cuivres est eune alotée de grosses pouèles, castroles et caudrons que nos troue dans eune cusène. Ch'est un cas reide typique dans toute la Normandie.
D'autre seit à veir coume Viquipédie :
Viquipédie bénéfichie du soutien de la Wikimedia Foundation qui abrie sus ses serveux informatiques gros de projets wiki libres, multilingues et gratîts :
The article is a derivative under the
Creative Commons Attribution-ShareAlike License.
A link to the original article can be found here and attribution parties
here.
By using this site, you agree to the Terms of Use.
Gpedia Ⓡ is a registered trademark of the Cyberajah Pty Ltd.